Monday, April 5, 2010

Mood : Happy ^_^

lemuni : selamat tengah hari semua kengkawan kengkawan..

mood budak nih :
happy!! go!! lucky!! *twinktwinktwink*

satu kelebihan aku,,aku boleh cam bunyi kenderaan milik abah dan umi..walaupun ada tiga buah kereta dalam rumah ni,,kemampuan aku untuk men"detect" bunyi hanya 2 buah kereta tidak boleh dipertikaikan lagi..teror la tu ,,2/3 daripada 3/3..ceritanya macam nih,, sedang khusyuk dan tawaduk meng"hanger" baju di ampaian pada pukul 11.30 pagi..korang jangan kata apekehel anak dara jemur kain tengah hari gajah okie! aku sibuk buat kerja2 suri yang lain dulu di awal pagi..tiba2 kedengaran bunyi sayup2 yang aku sungguh cam sejak dari zaman aku boleh bertatih lagi..vroomm..vroomm..macam tu la bunyi kereta buatan malaysia yang pertama di malaysia..eh,,abah?? cepatnya sampai?

"abah bertolak pukul berapa ag nih?"

"pukul 7 ag..ni angkat barang2 nih..dalam plastik tu ada baju kakak"

baju?? oooyeeaahh!!!! kain pasang dah men"transform"kan diri menjadi baju..baju..err baju..entah..aku pun tak tau baju apa..meh kita selongkar baju apa kah yang terhasil..pelik betul budak nih..tempah baju pun tak tahu baju apa yang terhasil..sebelum aku tunjuk baju apa yang terhasil,,biar aku story mory sikit kenapa aku tak tahu what kind of baju yang terhasil..begini ceritanya,,

dalam entry terdahulu,,aku bingung nak buat baju apa dengan kain pasang nih..congak punya congak,,aku serahkan 100% kat mak lang nak buat baju apa pun..anak saudara jenis tak kisah..mak lang dah buat baju untuk aku sejak aku kecil lagi..citarasa mak lang,,citarasa aku gak..yang penting jadi baju..lepas tu umi bayar la upah..hehe..kain pasang ni pelik sikit tu sebab umi serahkan kat mak lang suruh jahit..sebelum2 ni,,mak lang potong kain umi yang jahit..mak lang potong kain mak lang juga yang jahit..umi potong kain umi juga yang jahit..umi potong kain mak lang tak ada lagi rasanya jahit kain umi potong..

ni kain yang pertama yang menjadi baju kurung riau,,kain susur belakang..



terus terang aku cakap,,ni la baju kurung berwarna merah jambu pertama yang aku ada..perempuan2 lain,,kompem tahap dewa punya mesti berlambak baju kurung warna merah jambu..sebab aku tak ada warna merah jambu la aku pilih warna nih..kalau tak berlambak lagi warna2 lain yang ada masa tu..tinggal pilih je..persoalannya : aku nih pilih kain pasang berdasarkan corak ke atau koleksi warna apa lagi yang aku tak ada?

ni kain yang kedua yang menjadi baju kurung riau,,kain susur kanan..



ni juga koleksi pertama aku dalam almari..bukan sebab warna atau corak..tapi jenis kain nih..aku tak ada lagi jenis opel..so,,ni la kain opel..korang jangan pandang sebelah mata kain opel ni..corak je agak2 tak berapa lawa..tapi harga mak datuk!! sampai ratusan ringgit peniaga boleh letak..bila kita pakai jenis kain ni,,umpama pakai baju tapi macam tak pakai baju..tak paham? maksudnya,, jarang la dik oii..kena pakai kain alas..kalau sarung macam tu je,,sendiri mau ingat la kalau semua asyik pandang korang je..

dua2 pasang baju diatas jenis cekak kat tangan kan?
itu fesyen maa..
pasni aku nak buat cekak musang kat leher plak

tadi aku ada cakap,,kenapa kain2 diatas agak pelik kan? ni story mory morning glory..aku akan guna kata nama am : kain okie? memang asalnya kain sebelum jadi baju.. walaupun aku cakap kain opel tu mahal,,kain warna merah jambu pun boleh dianggap mahal tapi tak la mahal sebenarnya walaupun harga yang sebenarnya teramatlah mahal..aku boleh beli dengan harga yang murah sebab dilabel sebagai kain lelong..owh! amat2 la kesian..bukan kesian kat aku la! peniaga kain tu yang kesian..aku teramat beruntung tau..

kedai kain peniaga ni terbakar..berapa banyak rugi,,aku tak sempat nak bertanya la plak..tapi pada firasat aku,,memang terlalu rugi..jual kain2 yang bermutu tinggi..harga pun mesti bermutu tinggi..tapi nak buat macam mana..peniaga sangka panas sampai ke petang,,rupanya api telah menyambar perniagaannya.nak cover balik rugi tu,,peniaga ni jual semula kain2 yang sempat diselamatkan oleh pihak bomba..kalau nak jual kain mahal yang sudah berbau asap,,ada kesan terbakar sini sikit,,sana sikit dengan harga asal memang orang takkan pandang la..nak tak nak terpaksa jual dengan harga paling murah..rugi tu memang rugi..tapi kalau tak jual lagi rugi..yang tak rugi hanya pembeli je..

waktu aku pergi tu,,macam YES plak..berduyung2 umat manusia yang gila kain pasang..padahal lelong kain je..kain yang harga beratus2 ringgit boleh dijual bawah daripada rm50..masalahnya cuma kain itu ada kesan terbakar sikit..pakar jahit kain boleh outer kesan yang terbakar tu..bukan kain pasang je aku borong,,dengan tudung2 sekali aku borong..tudung yang lip lap lip lap tu,,cuba korang pergi kedai..berapa harga sepasang??..mesti rm50 ke atas kan..aku dapat beli rm10 sepasang..seronok giler!!..kalau setakat bau asap,,aku balik rendam softlan..tak ada halnya..berliannya masih berkilau..orang cakap tudung berlian aku mahal2 harga,,padahal murah sangat..aku takkan guna pakai "biar papa asal bergaya"..korang cuma perlu pandai pilih dan cari tempat je..nak bergaya tak semestinya kena perabis duit..

aku dapat bershopping sakan kain2 murah ni semuanya jasa mok ngoh.
:)

0 tindakbalas:

Post a Comment