Thursday, April 15, 2010

Catatan penuh emosi..

lemuni : :(

2 hari lepas selepas pukul 12.30 tengah malam..aku tergerak hati nak bagi ikan supper..mesti ikan2 pelik,,sepanjang hayat diorang mana pernah bagi supper..kalau dinner tu wajibla la..macam mana aku tak tergerak hati,,masa petik suis lampu tandas,,aku tengok ikan2 semua aktif lagi..sepatutnya masa tu diorang dah tidur..aku tau la ikan tidur macam mana..apa,,ikan tak tidur ke walaupun berumah dalam air

pukul 9.15 pagi keesokkannya,,aku bangun tidur terus santapkan ikan2 dengan breakfast..dalam hati aku,,baik termenung kejap depan akuarium..tengok gelagat2 ikan..tapi,,nafsu nak on9 lagi tinggi..siap2 bagi ikan2 breakfast,,aku terus on9..masa on9,,yang aku dengar bising2 kat luar cuma bunyi kocakan air..maklumlah perut kenyang,,tu sebab ikan2 buat aksi akrobatik dalam air..

pukul 12.30 tengahhari..keadaan masih seperti biasa..sambil2 tengok wanita hari ini,,mata menjeling sambil main kenyit2 dan auu cak auu cak dengan ikan2..mesti ikan2 kata,,anak tuan kita ni macam tak nak berapa betul je hari ni..selepas tu,,aku terus ambil kunci kereta dan bergegas keluar..urgent cases!

pukul 2.30 petang..aku baru reti nak balik rumah..aku tak tahu samada aku yang menjerit atau adik aku yang menjerit "ikan dah mati!!"..tak pelah,,seekor je yang mati..senang lagi hati..ala,,relax je la..memang dah biasa kalau seekor yang mati..tapi aku pelik,,apasal air keruh je..sebelum keluar rumah tadi,,bukan ke jernih..tilik punya tilik,,"aarrr,,8 ekor mati serentak!!"

tahap panic janganla cakap..8 ekor mati beramai2..yang tercungap2 pun masih banyak..selepas dibuat post-mortem,,punca2 kematian adalah kerana

bukan perbuatan khianat
bukan terlebih makan
bukan pencemaran air

TAPI!!

pam utama telah rosak..
tiub pam sokongan tercabut dan tak mampu beroperasi sebagai sokongan untuk membekalkan oksigen kepada kaum2 ikan..

ALTERNATIFNYA

tutup suis pam utama bagi mengelakkan litar pintas
sambung semula tiub pam sokongan
terpaksa meminjam pam utama kaum2 udang..
(terima kasih kaum2 udang sebab sudi bagi pinjam pam..nasib baik korang tak terapung..huhu)
asingkan ikan2 yang dah mati dan yang masih berjuang meneruskan hidup..
(relakan pemergiannya)
hantar report kat abah tentang apa yang terjadi..

sebelum dikebumikan..

tinggal kenangan..


kisah hidup mereka yang telah pergi pernah disiarkan pada rancangan lepas..
ikutilah siaran ulangannya

"sian ikan2 yang ni umi..yang galok2 seme dah mati.."

walaupun hanya haiwan belaan,,tapi bila dia dah tinggalkan kita,,sebagai tuan,,perasaan sedih tu tetap ada..sejak aku ambil alih tugas bagi makan kat ikan2,,memang rasa sedih bila tengok mati beramai2..kalau aku tak ambil kisah tak apa la..sebelum ni,,waktu2 malam,,memang selalu perhati gelagat2 ikan sambil tengok tv atau sambil bermessage..aku boleh kenal pasti mana yang galok,,makan gelojoh,,makan bersopan,,mana yang suka yang wat air berkocak,,mana yang suka mengharu birukan semua batu2 yang disusun dalam akuarium..sekarang ni tinggal saki baki yang tercunggap2 semalam yang masih diberi kesempatan untuk hidup..

"setiap yang hidup pasti akan kembali kepada penciptaNYA.."

0 tindakbalas:

Post a Comment