Sunday, March 21, 2010

Semoga selamat sampai disana..

lemuni : jom packing2 barang2..

france speaking..err bukan frankly speaking..mana2 je la..terus terang benderang aku cakap,,aku bukan jenis rajin bab2 kerja suri rumah ni..tapi disebabkan perkara penting,,aku memang kena rajin..memang pelik la tengok aku dok membanting tulang membuat kerja suri kalau tak terdesak melainkan yang terdesak sahaja..senang cerita : lemuni macam pahat..aku tak cakap korang pahat..tak baik tuju kepada sesiapa..baik tuju kepada diri..barulah sedar diri..huhu..aku memang takkan ambil gambar kalau sekadar kerja suri..sebab tak rajin..lagi sekali : TAK RAJIN..tapi kali ini,,aku merajinkan diri sebab ini bakal tinggal kenangan yang bakal aku kenang sepanjang hayat..

disebabkan aku ni anak sulung..kerja2 memanjat yang biasanya dibuat oleh anak lelaki mesti aku ambil alih..kotak2 yang berisi dengan macam segala,,ada yang ringan,,ada yang berat,,terpaksalah kuatkan kudrat dengan memanjat almari dengan bantuan kerusi..wah! teror betul panjat almari..biasalah,,kerja2 gini tak boleh control ayu..belasah je..ohoho..siapa yang control ayu,,memang aku akan gegar kerusi dari bawah,,wahahaha!



pandangan meluas sebahagian barang2 yang sudah disusun atur di beranda luar rumah menjadi landskap mini..ni baru sebahagian..sebahagian lagi menanti dalam rumah sebagai senarai menunggu..nak naik bus kita kena tunggu kan? macam tu gak dengan barang2,,beratur tu penting..itu lambang budi bahasa budaya kita..tolong promote untuk KEKKWA jap..



masa kemas2 stor semalam,,aku tak jumpa pun rumah hamster ni..macam mana plak umi boleh jumpa rumah hamster ni? *komfius*..setahu aku dalam rumah mana ada bela adik beradik tikus ni..rumah aku cuma ada ikan dengan burung je..takkan burung nak merasa homestay plak..takkan sampai sini konsep 1 malaysia guna pakai..hisy! tapikan,,cute gak kalau ada hamster dalam rumah tu..tiap2 pagi mesti ia berlari2 bersenaman dalam bulatan bulat yang berjenama ogawa..bila malam,,mesti ia panjat tangga menuju bilik tidur..ololo,,so chuwett dowh!

abah:
sarang ni nak wat balik gak ke? bagi kat orang je la..

umi:
tak yah la..simpan je dulu..mahal sarang tu..mane tau tua2 nanti kita bela hamster..

oo,,bela hamster nanti tua2 ye..bagus2,,boleh cucu2 abah umi main hamster..cucu2 orang lain balik kampung jumpa ayam lembu,,cucu2 abah umi jumpa ikan,,burung dan hamster..:)



ni plak benda yang aku tak tahu nama spesifiknya apa..aku panggil tempat basuh tangan je..kalau pergi kenduri,,aku malu2 nak cari paip..so,,aku guna je la tempat basuh tangan..ni salah satu kotak yang dalam senarai menunggu.."tiket nombor berapa dik?"..tak sangka betul,,banyak rupanya dalam rumah aku barang2 ni..penuh satu kotak..boleh la buat kenduri untuk aku nanti ni..tak payah pinjam dari qariah masjid..

"apesal umi beli banyak2 mende ni..bukan guna pun"

"dulu murah..tu sebab beli banyak2 terus..sekarang ni jangankan yang besi,,jenis plastik pun dah mahal"

"ooo"

bijak2 umi..perancang ekonomi..beli banyak2 masa zaman 90an..masuk alaf baru,,relax je..tak payah pikir nak beli dah..maknanya,,bila aku dah berkeluarga,,tak payah beli dah la..mesti jadi harta turun temurun,,hehe



ni bukan boling hokey! aku saja je susun macam susunan boling,,ni tupperware free..seyes ni aku cakap..tupperware free ni..maklumlah,,umi dulu penempah susu dutch lady paling tegar di sekolah..maklumlah cikgu koperasi..beli bukan setakat 2 3 pek..tapi berbundle2 kotak..apalagi,,apek tu bagi tupperware free la..boleh bagi2 sama rata dengan cikgu koperasi yang lain..satu kotak umi bawa balik..kotak tu aku isi dengan tempat basuh tangan (gambar tadi)..ni cuma sebahagian yang belum guna..yang lain2 dah guna dan dah hilang punca..tupperware free ni merupakan peristiwa masa aku sekolah rendah..

itulah yang sempat aku ambil gambar..banyak2 kang,,aku malas nak bercerita..ok kawan2..aku nak pergi menjamu selera..menu kami sekeluarga pada hari ini ialah

nasi putih (wajib ada)
ketam masak kari
ikan goreng
timun+mangga muda cicah budu
solok
jus sirap

selamat tengah hari dan selamat petang dan selamat malam kengkawan! ^_^

0 tindakbalas:

Post a Comment