Tuesday, January 26, 2010

Assalamualaikum..nak oh nak!

lemuni : tu padahnya..duk sorang2 bukak pintu luas2

kecut perut tetiba kedengaran bunyi salam..suara perempuan..masa duk sorang2 ni la ada yang nak bagi salam..dalam hati cuak ni..takut dowh dengar kisah2 pukau oleh segelintir penjual..tapi dalam hati tak sampai hati..

"waalaikummussalam mak cik"

"adik tido ko?" hish,,matahari dah bersudut 90 darjah..mustahil la aku tido..

"tok eh..dok blake tu y kure denga"..ececece,,kelentong..padahal aku dok belakang langsir berdoa harap2 ni orang baik..

aku dah tau dah tujuan mak cik ni "mok cik,,mok ayoh sayo takdo".

"eh,,takpo2..mokcik cumo nok tunjuk jah ubat2 herbo ni..kalu ma ado,,mesti dio beli..ado ubat panas,,bedak sejuk..utk adik,,sesuai bedok ni..bedok remajo..kulit adik comel doh..tok payoh pakai pun tak po"..aku macam burung belatuk je dengar..banyak woo ubat2 tradi dalam beg tu..nasib baik umi tak ada,,konfem punya beli..

"adik tunggu pekso eh.."aku angguk..maka dengan ini bermulalah persembangan kami..masing2 bersila atas lantai..tapi sebelum tu,,"mok cik..sayo mintok maaf sebab tak dapak bukok grill ni..mok ayoh dah pese awal2,,jange bukok pintu sebarange"..tu betul..tapi ada ke pama aku pesan jangan berborak dengan orang yang tidak dikenali..hmm..

"anok mok cik ado dok kat ukm,,usim..bla bla" anak mak cik ni 7 orang.mana aku ingat semua.."ado sorang anok mok cik duk tengoh bergewe,,gewe dio lepah doh jadi cikgu..anok mok cik tok..susoh klu anok laki tok dapak kijo..ado la hok jong ngiro,,kijo sebagai cikgu pendidikan khas" err,,selebihnya aku dah lupa..aku tukang mendengar je lebih..angguk2 senyum2..

"i.allah,,adik lepas ko u..anok2 mok cik seme amik stam..tinggal hok bongsu baru pah abis spm.."

"i.allah mok cik,,anok mok cik tu lepah ke u..mok cik klate bloh mano"

"pula condong.." angguk kepala macam tahu je aku ni pulau condong kat mana..haha..jiran aku sah pelik tengok aku bersila depan rumah dengan seorang mak cik bersembang dalam loghat kelantan..

"tak po lah adik..balasoh dok mano..boleh mok cik berehat dulu"..haa,,sudah..bab2 direction ni aku fail.. "mok cik jale lurus,,pah tu belok kane..jupo satu selekoh,,mok cik belok lagi..balasoh ado situ"..err,,harap2 mak cik ni jumpa la..

"tengok la pete2 kare,,mok cik date lagi..maso tu rama doh ore"..err?

0 tindakbalas:

Post a Comment