Wednesday, February 18, 2009

Sukan Bhg 2


Lemuni : Salam keletihan

masuk hari ke-2 aku terlibat dengan gerai..mula2 sampai aku terus ke gerai..malas nak memanjat beberapa belas anak tetangga untuk menapak ke kamar pinky..simpan tenaga la..buat apa melakukan pembaziran tenaga..kekgi aku nak guna banyak tenaga..huhuhu

sampai2 aku sorang je hawa..terkebil2 la aku keseorangan disitu..nak menghulurkan sedikit dua sumbangan aku pun rasa macam tak k
ena..ye la,,yang ada dengan aku sekali waktu tu semua adam2..aku sorang je hawa..takkan aku nak pergi tolong belah buah kelapa plak..memang2 sah aku tak menghulurkan kudratku..dah tak ada apa yang nak ditolongnya,,aku pun tengok je la aksi2 kaum adam memotong kelapa..penantian aku antara lama dengan tak lama,,barulah nampak hawa2..so,,tenaga aku akan bermula dari sekarang..on your mark,,get set gooooooooo!!!

hari ini aku tak terlibat di depan tabir je..belakang tabir,,tengah tabir semua nampak kelibat aku...

mula2 depan tabir...

"ye dik nak beli ape? ni bla bla bla" ---melayan pelanggan..tak payah la aku penuhkan dialog..engkorang tau2 sendiri yek..hehe

aku
beralih ke tengah tabir plak..

"muni,,jom potong nanas."

ala wani ni dah tau aku tak lulus praktikal,,minta bantuan aku..hmm,,takpelah..aku pun pergi la bantu si wani ni..tapi sekejap je la..sbb aku serahkan tugas memotong ni pada ustazah..(apa kejadahnyela pelajar suruh ustazah plak..hehe)..dari nanas,,aku beralih ke meja penyediaan..cucuk mana yang perlu dicucuk..lambung mana yang perlu dila
mbung..engkorang jangan ingat aku mainkan rezeki plak..lambung kat sini ialah nak gaul kentang dengan garam..nak cepat,,malas pakai sudu,,lambung la paling efektif sekali..haha

ake beralih ke belakang tabir pulak..

aku mengambil kekosongan tempat odan..khidmat odan untuk membelah kelapa diperlukan..(nak buat macam mana,,adam2 yang ramai awal2 pagi tadi semua tengah beradu tenaga di tengah padang..huhu)..hmm,,tak la berat pun tugas ni..goreng keropok je..haha..berat tak berat pun aku ada sorang pembantu..entah apa nama budak laki ni..aku salute la kerjasama dia dalam membantu aku : mengoreng,,mengetos,,mengangkat..

"akak muni keropok!!" gija dah menjerit mintak keropok dengan aku..

"akak keropok!!"

team aku minta keropok sebab permintaan keropok yang hangat di depan tabir..

"akak keropok!!"

"ha
ha..muni dah jadi keropok"

korang ni kan,,memang la..mentang2 aku bahagian keropok..panggil aku keropok terus..

"bak sini bekas keropok..akak keropok nak letak keropok"

last2 aku sendiri panggil diri aku keropok..haha

bila dah terasa muka macam nak terbakar,,aku suruh si odan ni ambil alih semula..tak tahan lama2 dok belakang tabir..bahangannya 2 kali ganda dari bahangan suria..hehe..

dari belakang tabir,,aku beralih ke tengah tabir then ke depan semula sebab aku tengok din tak menang tangan nak layan permintaan pelanggan..ye la memang la tak menang tangan..sebab dia sorang2 je handle..partner dia tolong di belakang tabir..adam2 yang lain masih beradu tenaga di tengah padang..korang rumah apa pun aku sokong..aku tak mengamalkan sikap anti-perumahan..haha

yang penting..hari ini memang mengujakan..semua jualan disapu bersih..aku rasa la tadi aku tak sempat pun nak duduk..sekejap kat depan..sekejap kat belakang..sekejap kat tengah..nasib baik aku ni pikir panjang dengan memanfaatkan tenagaku dengan tidak memanjat berb
elas2 anak tetangga pagi tadi..hehe..malam ni aku nak tidur awal la ..





dapat pau 2 liter air kelapa..elak pembaziran ye..

0 tindakbalas:

Post a Comment